چشم‌انداز قهوه تخصصی در سال 2025

قهوه تخصصی

چالش‌های جدید در مسیر برشته‌کاران


آغاز جنبش قهوه تخصصی بر پایه تأکید بر زنجیره‌های تأمین آب ، کیفیت بالای دانه‌ها و آموزش مصرف‌کنندگان شکل گرفت. اما بحران‌های جهانی در پنج سال اخیر مانند همه‌گیری کووید-19 (COVID-19) و بی‌ثباتی‌های سیاسی این صنعت را مجبور به اتخاذ استراتژی‌های جدید کرده است.
تأثیر همه‌گیری بر زنجیره‌های تأمین قهوه، غیرقابل انکار بود. بسیاری از برشته‌کاران برای بقا به سمت فروش آنلاین، اشتراک‌های قهوه و توزیع تجهیزات دم‌آوری خانگی روی آوردند. در کنار آن تورم جهانی و افزایش هزینه‌های تجاری ناشی از درگیری‌های بین‌المللی مانند جنگ روسیه و اوکراین و بحران خاورمیانه، مسیرهای حمل‌ونقل و قیمت معاملات آتی عربیکا و روبوستا را تحت تأثیر قرار داد.

در ماه‌های اخیر قیمت روبوستا به بالاترین سطح خود در 45 سال گذشته رسیده و معاملات آتی عربیکا نیز به رکورد بیش از 4.4 دلار در هر پوند دست یافته است. این شرایط، برشته‌کاران را مجبور کرده تا در استراتژی‌های خرید و قیمت‌گذاری خود بازنگری کنند و به‌دنبال معاملات مقرون‌به‌صرفه‌تر، ترکیبات جدید و راهکارهای کاهش هزینه باشند.
 
ریچل اپل (Rachel Apple) مشاور قهوه در ایالات متحده با اشاره به تأثیر بی‌ثباتی بازار می‌گوید: “مشاهده کرده‌ام که برخی برشته‌کاران به دلیل مشکلات لجستیکی و نوسانات بازار خرید از اتیوپی را متوقف کرده و به دیگر کشورها روی آورده‌اند.”
مارکوس گوچر (Marcus Gocher) مدیر تولید در بریج کافی رسترز (Bridge Coffee Roasters) نیز به تغییر رویکرد برشته‌کاران اشاره کرده و می‌گوید: “برخلاف تصور راه‌حل تنها در استفاده از روبوستا یا ترکیبات ارزان‌تر نیست. بلکه کاهش هزینه‌ها نیازمند استراتژی‌های هوشمندانه‌تر یاست که به کیفیت و تعادل طعمی نیز توجه داشته باشد.”

چگونه صنعت قهوه تخصصی خود را با شرایط جدید وفق می‌دهد؟


با افزایش بی‌سابقه قیمت عربیکا بازار قهوه تخصصی در سال 2025 با فشارهای بیشتری مواجه خواهد شد. تا زمانی که برداشت‌های خوبی در برزیل و ویتنام اتفاق نیفتد یا تقاضای جهانی کاهش نیابد انتظار کاهش قیمت‌ها بعید به نظر می‌رسد. این شرایط برشته‌کاران را به اتخاذ روش‌هایی جدید از جمله توسعه روابط تجاری مستقیم و کاهش وابستگی به واسطه‌ها سوق می‌دهد.
مارکوس در این زمینه می‌گوید: “من معتقدم که تجارت مستقیم رشد خواهد کرد زیرا این روش علاوه بر حذف واسطه‌ها، شفافیت قیمت را افزایش داده و به برشته‌کاران اجازه می‌دهد کنترل بیشتری بر زنجیره تأمین خود داشته باشند.”
از سوی دیگر مصرف‌کنندگان نیز در حال تغییر الگوهای رفتاری خود هستند. افزایش قیمت قهوه آن‌ها را به سمت دم‌آوری در خانه سوق داده و در عین حال تقاضا برای گزینه‌های جدید و متنوع را افزایش داده است.

ترجیحات جدید مصرف‌کنندگان


مصرف‌کنندگان جوان‌تر، به‌ویژه نسل Z، تأثیر بسزایی در شکل‌گیری روندهای جدید قهوه تخصصی دارند. برخلاف نسل‌های قبلی که قهوه‌های فیلتری و ساده را ترجیح می‌دادندنسل، Z به دنبال نوشیدنی‌های پیچیده‌تر، سفارشی‌سازی‌شده و دارای ترکیبات متنوع است.
ریچل اپل معتقد است که “مصرف‌کنندگان جوان‌تر به تجربه‌های شخصی‌شده در قهوه تخصصی علاقه دارند. آن‌ها به جای یک فنجان قهوه ساده نوشیدنی‌هایی با افزودنی‌های متنوع از جمله شربت‌های طعم‌دار و دارای فوم شیر را می‌پسندند.”

علاقه این نسل به سفارشی‌سازی همگام با نفوذ رسانه‌های اجتماعی باعث شده نوشیدنی‌هایی مانند قهوه دالگونا(Dalgona Coffee) و لاته‌های سرد محبوبیت بیشتری پیدا کنند. این تغییرات کافی‌شاپ‌ها را مجبور می‌کند تا در منو ی خود تجدیدنظر کرده و گزینه‌هایی جذاب‌تر برای این گروه مصرف‌کننده ارائه دهند.

کافی‌شاپ‌ها چگونه باید خود را با این روندها تطبیق دهند؟


با رشد قدرت خرید نسل Z کافی‌شاپ‌ها باید استراتژی‌های جدیدی برای جلب رضایت این مشتریان اتخاذ کنند.
علاقه آن‌ها به ترکیبات سالم مانند آداپتوژن‌ها (Adaptogens)، پودرهای پروتئینی (Protein Powders) و نوشیدنی‌های کم‌کالری نشان می‌دهد که آینده قهوه تخصصی به سمت ترکیب کیفیت با سلامت‌محوری در حرکت است.
ریچل در این باره می‌گوید: “فناوری می‌تواند به کافی‌شاپ‌ها کمک کند تا دم‌آوری‌های دقیق‌تری داشته باشند، نسبت‌های شیر را تنظیم کنند و حتی امکان سفارشی‌سازی بیشتری را برای مشتریان فراهم کنند.”

بازار قهوه تخصصی (Specialty Coffee) در دهه گذشته رشد چشمگیری داشته و تغییرات مهمی در ذائقه مصرف‌کنندگان، فرهنگ کاری و روندهای بازار ایجاد کرده است. این صنعت که زمانی با اشتیاق و آرمان‌گرایی تعریف می‌شد اکنون به عرصه‌ای رقابتی‌تر و عمل‌گرایانه‌تر تبدیل شده است. با ورود به سال 2025 به نظر می‌رسد که صنعت قهوه تخصصی در آستانه تحولات عمیق‌تری قرار دارد.

علاوه بر این بازاریابی قهوه تخصصی در سال 2025 به داستان‌سرایی و ارتباط مستقیم با مشتریان از طریق رسانه‌های اجتماعی وابسته خواهد بود. مارکوس می‌گوید: “کافی‌شاپ‌ها باید برای جلب توجه نسل جوان از محتوای ویدیویی و داستان‌های جذاب درباره زنجیره تأمین و پروفایل‌های طعمی استفاده کنند.”

سال 2025؛ آزمونی برای نوآوری و انعطاف‌پذیری


سال 2025 برای صنعت قهوه تخصصی هم چالش‌برانگیز خواهد بود و هم فرصت‌های جدیدی به همراه خواهد داشت. با افزایش رقابت و قیمت‌های بی‌سابقه برشته‌کاران و کافی‌شاپ‌ها باید کیفیت را با کارایی هزینه متعادل کرده و مشتریان جدیدی جذب کنند.
مارکوس در پایان می‌گوید: “ما باید از فناوری برای بهبود شفافیت، کارایی و ارتباط بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان استفاده کنیم. آینده قهوه تخصصی در دستان کسانی است که می‌توانند بین ارزش‌های سنتی و نیازهای بازار مدرن تعادل برقرار کنند.”

با چشم‌اندازی پر از تغییر و تحول، صنعت قهوه تخصصی در سال 2025 در آستانه ورود به دورانی تازه است. انعطاف‌پذیری و پذیرش تغییر، کلید موفقیت در این مسیر خواهد بود.

منبع:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات پیشنهادی